Monday 12 September 2011

Pertemuan Minggu 1 - Set 17 FPI

Berikut dinyatakan makluman ringkas pertemuan 1 bagi kursus Pembangunan Diri Set 17 (12 Sept 2011) dan 7 (15 Sept 2011).

1) Ice-breaking
2) Taklimat Ringkas mengenai Kursus

Source of Photo: IluvIslam.com 
Sinopsis Taklimat - Pengenalan Kursus. 

Catitan Aktiviti 12/9/2011
Sebelum memulakan taklimat mengenai kursus Pembangunan Diri, pelajar set 17 telah diminta menjalankan satu aktiviti ice-breaking.

Mereka diminta bersedia dengan kertas kosong dan membuat 18 petak. Setiap petak ditulis dengan satu ciri individu contohnya 'anak kedua', ibu seorang guru', 'selalu ke masjid/surau' 'suka mee kari' , 'ada akaun facebook'. Setelah itu mereka perlu mendapatkan sebanyak mungkin tandatangan daripada rakan-rakan yang memiliki salah satu ataupun beberapa ciri yang terdapat di dalam petak yang disediakan. 

Ada yang mendapatkan sekurang-kurangnya 3-5 tandatangan bagi satu-satu petak dan ada yang mendapat sehingga sebanyak 24 tandatangan untuk salah satu petak. Bergantung kepada daya usaha, strategi, dan matlamat setiap pelajar. 

Para pelajar bergerak mencari dan mengenali rakan-rakan mereka.  

Pelajar siswi kelihatan menemubual pelajar siswa untuk mengenalpasti siapa yang 'selalu ke masjid/surau' dan 'suka main bola'.

Setelah selesai aktiviti tersebut, para pelajar diminta mengemukakan respon dan reflek terhadap apa yang telah dilalui mereka.

Kemudian pensyarah memulakan taklimat kursus dan diikuti dengan soaljawab di akhir kuliah.

Antara sasaran kemahiran Insaniah - Kemahiran Komunikasi. Pelajar akan didedahkan dengan aktiviti yang boleh dinilai seperti skala berikut. Hasilnya pelajar dapat mengenalpasti kelemahan dan kelebihan serta meningkatkan lagi pembangunan diri mereka.

Skala Markah 1-3 

  • Tidak mampu menggunakan penampilan fizikal, gerak tubuh dan hubungan mata. 
  • Tidak dapat menyampaikan idea  dengan sebutan jelas, tersusun, lancar dan nada bersesuaian.
  • Tidak mengguna laras bahasa yang sesuai, tidak peka dengan perbezaan budaya
  • Tidak selesa berinteraksi menggunakan bahasa antarabangsa
Skala Markah 4-7
  • Kerap menggunakan penampilan fizikal, gerak tubuh dan hubungan mata.
  • Mampu menyampaikan idea  dengan sebutan jelas, tersusun, lancar dan nada bersesuaian mengguna laras bahasa yang sesuai.
  • Menghormati perbezaan budaya
  • Selesa berinteraksi menggunakan bahasa antarabangsa
Skala Markah 8-10


  • Sentiasa konsisten  dan sangat berkesan dalam penampilan fizikal, gerak tubuh dan hubungan mata.
  • Sentiasa konsisten  dan sangat berkesan dalam menyampaikan idea  dengan sebutan jelas, tersusun, lancar dan nada bersesuaian,
  • Sentiasa menggunakan laras bahasa yang sesuai, menghormati perbezaan budaya
  • Sentiasa konsisten dan selesa berinteraksi  menggunakan bahasa antarabangs 
Sebelum kuliah berakhir, para pelajar diminta mencari dan membentuk kumpulan kecil dan melantik dua orang pelajar di kalangan mereka sebagai 'class rep' bagi set mereka.

No comments:

Post a Comment

Pages