Wednesday 19 October 2011

Refleksi Minggu ke-4 dan ke-5

Successful teamwork requires doing lots of unspectacular little things,
constant attention to the details, building one-on-one relationships, following up on commitments and an obsessive concern for communicating information." Glenn Parker


Assalamualaikum dan Selamat Pagi!

Sejak dua minggu yang lepas, kita secara langsung dan tidak langsung telah cuba menghadam modul 3, Bab 'Kepimpinan' dan 'Kerja Berpasukan'. Pada minggu ke-4, para pelajar didedahkan dengan teori-teori kepimpinan dan pada minggu ke-5, pelajar secara praktikalnya ditugaskan merancang aktiviti dalam satu pasukan.

Jika para pelajar ingat lagi, antara aktiviti untuk mendedahkan mereka dengan teori-teori kepimpinan ialah melalui aktiviti yang diberikan dalam kuliah. Sejauhmanakah mereka boleh memahaminya, ia sebenarnya bergantung kepada pembacaan sebelum ke kuliah dan bagaimana mereka berjaya mengaplikasikan sebahagian teori tersebut dalam tugasan kumpulan masing-masing.

Para pelajar FPI set 17 telah ditugaskan membentuk 'stesen kepimpinan' masing-masing. Mereka diberikan kertas majong, marker dan juga blue tag (pelekat) untuk menampalkan kertas tersebut ke dinding bilik kuliah. Dalam satu pasukan, mereka bergerak ke stesen pasukan yang lain dan membantu mereka melengkapkan stesen maklumat kepimpinan.

Manakala para pelajar FEP set 7 diberikan tugas untuk 'mencipta' persembahan berdasarkan teori-teori kepimpinan yang diberikan. Terdapat 8 kumpulan ditugaskan untuk menggayakan kepimpinan yang pelbagai, manakala 2 kumpulan yang lain ditugaskan untuk memerhati, mengkritik dan mengemukakan soalan-soalan kepada rakan-rakan dalam kumpulan lain yang berada di pentas. 

Seterusnya dalam minggu ke-5, para pelajar mendapat tugasan untuk mengendalikan perbincangan pasukan masing-masing. Dengan dibekalkan dengan garis panduan tugasan tersebut, setiap pasukan merancang aktiviti yang mereka bakal jalankan pada minggu ke 11 dan 12. Setiap tugasan ada deadline mengikut set masing-masing.

Source of image: http://www.cybernation.com/images/success/teamwork_raft.gif

Penting bagi mereka mempamerkan sikap mengambilberat sebagai satu pasukan dan merancang aktiviti dengan kebersamaan. Ini kerana setiap hasil laporan yang dihantar mencerminkan 'budaya' kerja dalam pasukan. Apabila bekerja dalam pasukan biasanya, kesalahan, kesilapan, kelemahan ataupun ketidaksempurnaan akan dapat diatasi kerana setiap anggota kumpulan akan berusaha untuk menghasilkan kerja yang terbaik.

Penghantaran laporan rancangan aktiviti yang baik/terperinci/menepati garis panduan akan menggambarkan bahawa mereka berjaya melaksanakan tugasan yang diminta. Sebaliknya laporan aktiviti yang tidak sempurna, tidak menepati garis panduan ataupun dihantar melebihi waktu yang ditetapkan mengambarkan keseluruhan prestasi ahli kumpulan tersebut. Setiap pelajar akan dinilai dan diberikan markah samada baik ataupun sebaliknya berdasarkan laporan rancangan aktiviti yang dihantar pada tarikh yang ditetapkan dan mereka semua bertanggungjawab terhadap laporan yang dihantar kepada pensyarah.

Dalam usaha untuk menghasilkan mutu kerja yang cemerlang, pembaikan dan perbincangan dari masa ke semasa amatlah perlu. Setiap rancangan yang dihantar tidak 'statik' dan jika ada ahli pasukan berasa ia wajar diperbaiki ataupun diubah, mereka masih ada harapan untuk berbincang dengan pensyarah.


No comments:

Post a Comment

Pages